Infolinia: 608 779 912

Wypadanie włosów w toczniu. Przyczyny i leczenie

Choroba objawia się stanami zapalnymi wielu organów oraz układów i atakuje 10 razy częściej kobiety niż mężczyzn. U około 45% chorujących następuje utrata włosów.

Czym jest toczeń?

Toczeń rumieniowaty układowy (SLE), lub po prostu toczeń, jest rzadką, przewlekłą chorobą autoimmunologiczną, na której powstanie składa się wiele czynników. Choroba objawia się stanami zapalnymi wielu organów oraz układów i atakuje 10 razy częściej kobiety niż mężczyzn. U około 45% chorujących następuje utrata włosów, która jest spowodowana zwiększoną ilością antyciał w tkankach skórnych. Wypadanie włosów zwykle następuje na całej głowie, czasem łysienie występuje pod postacią placków (plam). W przypadku przywrócenia kontroli nad chorobą włosy zazwyczaj odrastają, jeżeli jednak wystąpi wysypka, która wpłynie na mieszki włosowe, utrata włosów zwykle jest trwała. Jest to spowodowane atakowaniem przez antyciała DNA i substancji w jądrach komórkowych. Również leki stosowane w leczeniu tocznia mają negatywny wpływ na wypadanie włosów. Dodatkowo łysienie może dotyczyć skóry brwi, rzęs, brody oraz owłosionych części ciała.

Łysienie w toczniu

Łysienie w przebiegu przewlekłej postaci ogniskowej tocznia rumieniowatego może mieć charakter bliznowaciejący (torebki włosowe zostają zniszczone a w ich miejscu pojawia się tkanka bliznowata). Drugim typem jest łysienie niebliznowaciejące, które najczęściej można zaobserwować w przypadku aktywnego tocznia. Inną postacią łysienia niebliznowaciejącego są tzw. włosy toczniowe, które wyróżniają się suchością oraz szorstkością zwykle w linii owłosienia w okolicy czołowej. Dodatkowo włosy są słabe, cienkie i podatne na uszkodzenia. Pojawiają się zazwyczaj podczas zaostrzenia przebiegu tocznia, ale kiedy następuje poprawa aktywności choroby, stan włosów wraca do normy. Wypadanie tego typu jest w toczniu charakterystyczne, ponadto obszary łysienia są faliste i obejmują (opasują) okolicę skroniową oraz potyliczną (może być to typ łysienia niebliznowaciejący oraz bliznowaciejący). Takie faliste obszary łysienia kojarzą się z wężem owiniętym u podstawy skóry owłosionej głowy, a nazwa „ophiasis” jest zaczerpnięta z greckiego słowa „ophis” oznaczającego węża. Istnieją przypadki nakładania się obu typów.

W przypadku trwałej utraty włosów jedynym sposobem na ich przywrócenie jest przeszczep.

Masz problem z łysieniem?

Napisz: [email protected]
Zadzwoń: 608 779 912